در روایات متعددی از اهل بیت نبی علیهم السلام این سوال پاسخ داده شده است . مختصرا به مطالب بیان شده در تفسیر عیاشی اشاره می نماییم. عن أبي بكر الحضرمي ، عن أبي جعفر عليه السلام قال : قال لي : ما يقول الناس في تزويج آدم ولده ؟ قال : قلت : يقولون : إن حواء كانت تلد لآدم في كل بطن غلاما ” وجارية فتزوج الغلام الجارية التي من البطن الآخر الثاني ، وتزوج الجارية الغلام الذي من البطن الآخر الثاني ، حتى توالدوا ، فقال أبو جعفر عليه السلام : ليس هذا كذاك ، ولكنه لما ولد آدم هبة الله وكبر سأل الله أن يزوجه ، فأنزل الله له حوراء من الجنة فزوجها إياه فولد له أربعة بنين ، ثم ولد لآدم ابن آخر ( 2 ) فلما كبر أمره فتزوج إلى الجان فولد له أربع بنات فتزوج بنو هذا بنات هذا ، فما كان من جمال فمن قبل الحوراء ، وما كان من حلم فمن قبل آدم ، وما كان من خفة فمن قبل الجان ، فلما توالدوا صعدت الحوراء إلى السماء . ( 4 ). عیاشی در تفسیر خود از ابی بکر حضرمی از امام باقر علیه السلام روایت نموده که امام از من سوال نمود: مردم در باره چگونگی ازدواج فرزندان آدم چه می گویند؟ حضرمی می گوید پاسخ دادم که آنان اعتقاد دارند حواء در هر شکم و زایش دو فرزند بدنیا می آورد که یکی پسر و دیگری دختر بود. پسر را با دختر زایش دیگر و دختر را با پسر زایش دیگری به ازدواج یکدیگر در می آورد تا اینکه دارای فرزندانی شدند و نسل آدمی اینگونه افزایش یافت. امام باقرعلیه السلام  فرمود: اینچنین نبوده است .وقتی فرزند آدم به نام هبة الله زاده و بزرگ شد ، آدم از خداوند درخواست نمود تا او را تزویج نماید. خداوند حوراء یعنی زن سیه چشمی را از بهشت برای او فرستاد، آدم او را به نکاح و همسری هبة الله در آورد، از ازدواج آنان چهار پسر متولد شد. پس از هبة الله پسر دیگری به آدم داده شد و او نیز با زنی از اولاد جان ازدواج نمود که چهار دختر از آنان متولد شد این دختران با پسران هبة الله ازدواج نموده و نسل آدمی از آنان است. 5 – عن أبي بكر الحضرمي عن أبي جعفر عليه السلام قال : ان آدم ولد أربعة ذكور فاهبط الله إليهم أربعة من الحور العين ، فزوج كل واحد منهم واحدة فتوالدوا ثم إن الله رفعهن وزوج هؤلاء الأربعة أربعة من الجن ، فصار النسل فيهم فما كان من حلم فمن آدم ، وما كان من جمال من قبال الحور العين ، وما كان من قبح أو سوء خلق فمن الجن. عیاشی روایت دیگری نیز از امام باقر علیه السلام روایت نموده : آدم دارای چهار فرزند پسر شد و خداوند چهار حور العین برای ازدواج با آنها فرستاد که هر کدام ازدواج نموده و دارای فرزندانی شدند و نسل آدمی از آنان است. خداوند پس از زایش حور العین آنان را به آسمان بالا برد سپس پسران آدم با چهار دختر از فرزندان جان(پدر جنیان) ازدواج نمودند و فرزندانی بدنیا آوردند. و نسل آدمی از آنان است. فرزندان آدمی که دارای صفت حلم هستند این صفت را از آدم دارند و فرزندان صاحب جمال آدمی این صفت را از حورالعین گرفته اند و فرزندان بد اخلاق آدمی نیز این صفت را از جن کسب و بهره برده اند. در روایات هابیل و قابیل اولین فرزندان آدم بوده اند که با حوراء و جن ازدواج نمودند و هبه الله فرزند آدم پس از کشته شدن هابیل بدنیا آمده است  که با حوراء ازدواج نمود و امر وصایت و نبوت به او واگذار گردید. حاصل همه روایات نقل شده از اهل بیت رسول الله علیهم السلام  اینست که فرزندان آدم با زنان بهشتی و اجنه ای ازدواج نموده اند که به اذن و حکمت الهی به طبیعت و جسم بشری و انسی درآمده اند و ازدواج خواهر و برادر در شریعت اولیه نیز حرام بوده و از محرمات قطعی بوده است.