س: آيا تبرك به آثار صالحين جايز است؟

ج: بله تبرك به آثار صالحين جايز است بلكه به اتفاق علماء اسلام مستحب است.

س: چه دليلي بر اين جواز وجود دارد؟

ج: براي اين جواز دليل هاي زيادي است از جمله: روايتي است كه در صحيح مسلم از انس رضي الله عنه نقل شده كه گفت: ديدم رسول خدا9 و آرايشگري كه او را آرايش مي‌كرد در حالي كه اصحاب پيامبر دور او مي‌چرخيدند و موئي جدا نمي‌شد مگر در دست يكي از اصحاب بود (25) و صحابه رضي الله عنهم از موي پيامبر9براي تبرك و طلب شفاء حفظ و نگهداري مي‌نمودند و در روايات آمده كه خالدبن وليد رضي الله عنه در كلاهش از موهاي پيامبرصلي الله عليه و سلم مي‌گذاشت. در جنگي اين كلاه افتاد اين اتفاق بر او سخت آمد و در جستجوي آن بر آمد بطوريكه بعضي ياران او به دليل كشته هاي زيادي كه از دشمن به دليل اين جستجواتفاق افتاد بر او خرده گرفتند و خالد در پاسخ آنها گفت من دشمن را به خاطر پيدا كردن كلاهم نمي‌كشم بلكه به خاطر اين است كه آن كلاه همراه موي پيامبر9 بوده است و با گم شدن آن بركت از من سلب نگردد و موي پيامبر به دست مشركين نيفتد. (26)    

در كتاب صحيح بخاري از ابي حذيفه رضي الله تعالي عنه نقل است كه گفت ديدم رسول خدا9 در حالي كه او در قبه حمراء بود و ديدم بلال كه آب وضوء رسول خدا9 را مي‌گرفت و مردم براي به دست آوردن آن آب وضوء از يكديگر پيشي مي‌گرفتند. پس كسي كه از آب وضوء چيزي نصيبش مي‌شد مسح مي‌كرد و كسي كه از آب وضوء چيزي نصيبش نمي‌شد از رطوبت دست نزديكش نصيب خود مي‌گردانيد. (27) يعني براي بركت و شفاء اين كار را انجام مي دادند.

و در مسند امام احمد از جعفربن محمد روايت شده كه فرمود: حضرت علي رضي الله عنه آبي را كه با آن بدن مبارك پيامبر را غسل دادند را جمع‌آوري نموده و به خاطر بركتش آن را برداشتند (28)

و در صحيح از اسماء دختر ابي‌بكر رضي الله عنها نقل است كه جبه طيالسه را خارج مي‌كردم و پيامبر9آن را مي‌پوشيد سپس ما آن را براي مريض هايي كه طلب شفاء به آب آن مي‌نمودند مي‌شستيم (29)