بسم الله الرحمن الرحیم

فتوای علماء اهل سنت در ذبح و کشتن حیوان حلال گوشت برای اولیاء الله یا تقسیم گوشت و اطعام. 

دارالافتاء مصر که از علماء الازهر تشکیل شده است در پاسخ به سوال : بسیاری از زیارت کنندگان مقابر اولیاء و صالحین حیوانی حلال گوشت نذری همراه خود دارند تا برای اولیاء و صالحین ذبح نمایند، آیا این عمل آنها جایز است؟

 پاسخ: معنائی که مردم از این عمل خود در ذبح و نذر برای اولیاء و صالحین در نظر دارند، هدیه دادن ثواب این عمل برای اولیاء است و این معنا صحیح و شرعی است و با توحید و اخلاص عبادت لله تعالی منافاتی ندارد. این معنا در حدیث سعد بن عباده بیان شده که از رسول الله9 سوال نمود: مادرم مرده است چه صدقه ای افضل صدقات برای اوست؟ پاسخ فرمودند : آب ، سعد چاهی حفر نمود و آن را صدقه ای برای مادرش قرار داد. بنابراین نذر و ذبح برای اولیاء و صالحین به این معنائی که مردم قصد می نمایند صحیح است و این نذر یا ذبح برای خداوند سبحان است که به وسیله ذبح تقرب الی الله می جوید.و آن ذبیحه را صدقه ای برای ولی صالح قرار داده و ثواب ذبیحه را برای او قرار می دهند. توجه به این نکته لازم و ضروری است که نذر دو نوع می باشد، نذرمطلق و نذر مقید. نذر عبادات که وجوب آن عبادات با اصلی شرعی ثابت است مانند روزه نذری، نماز و حج نذری و وفاء به این نوع نذر واجب می باشد. نذر فعل و اموری که با اصل شرعی ثابت و واجب نیست لکن اعمال و اخلاق نیکو و مستحسنی است که شرع و دین مورد تشویق و ترغیب قرار داده است مانند نذر بناء نمودن مسجد و تشییع جنازه و وفاء به این نوع نذر نیز در نزد جمهور و اکثریت علماء و فقهاء مسلمان واجب و لازم است مگر در نزد علماء حنفی مذهب(که استحباب دارد و مستحب می دانند). و این نظر فقهاء که نذر از طرف میت و مرده  منعقد نمی شود زیرا ممکن نیست تا فعل و امر نذر شده ه به میت داده شود در صحت نذر و مطالب بالا خدشه ای وارد نمی نماید زیرا نذر برای اولیاء به قصد ثواب آن عمل برای صالح و ولی است و فعل قربة الی الله انجام می شود. والله سبحانه و تعالی اعلم.

در دوران گذشته و حال در مصر علیا و سفلی نذر ذبح حیوان برای یکی از اولیاء مرسوم بوده است که نذر کننده در کنار ضریح ولی یا صالحی دعا  می نماید و نذر می کند در صورت اجابت دعا از طرف خداوند ببرکت و شفاعت آن صالح و ولی، حیوانی را ذبح نموده و گوشت خام یا پخته آن را در بین مردم تقسیم نماید، آیا این کار نذر کننده صحیح است و شرک قلمداد می گردد یا خیر؟ پاسخ داده شده: آنچه مسلمانان در نزد قبور اولیاء الله انجام می دهند و گوشت حیوان کشته شده را برای طعام دوستداران آن ولی توزیع می نمایند و مثلا می گویند که ثواب این ذبح و کشتن حیوان به امام حسین علیه السلام هدیه می شود باید تفسیر و حمل بر جواز شرعی نمود همانگونه که کار و فعل سعد برای مادرش حمل بر جواز شرعی آن دارد. (ترجمه خلاصه فتوی که متن کامل عربی آن در همین بخش بارگذاری شده است).