
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین والصلاة والسلام علی رسوله محمد وآله واصحابه اجمعین ومن تبعهم باحسان الی یوم الدین اما بعد:
همه حدود وستایش بر خدای متعال که انسان را اشرف مخلوقات قرار داده وهزاران درود وسلام بر منجی عالم بشریت نبی مکرم اسلام حضرت محمد صلی الله علیه وسلم وبر تمام آل واصحابش.
با تقدیر وتشکر از نهاد مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان وبلوچستان که همیشه برای ایجاد وحدت همدلی وهمفکری و برای پیش برد اهداف اسلام عزیز در این استان زحمات فراوانی متحمل شده است.
سوالاتی که از طرف این نهاد برای ایجاد وحدت ارائه شده حقا ایت استفتاء از علمای طراز اول جهان اسلام یا در مجمع تقریب بین مذاهب یا رابطه عالم اسلامی مطرح می شد نه از طلبه بی بضاعتی امثال من. اما بنابر الامر فوق الادب بنده چند کلماتی شکسته تحریر خواهم کرد اگر درست وحق ثابت شدند توفیقی از جانب الله است. اگر چنانچه خطا و اشتباهی پیش آمد معذرت می خواهم واز جانب شیطان است واز او به الله پناه می برم.
اولاً: بر هر فرد مومنی که به الله وروز قیامت ایمان دارد واجب است که بدون علم وآگاهی سخن نگوید بالخصوص در مسایل ایمان و کفر ، ومسایل حلال وحرام، الله سبحانه وتعالی ارشاد می فرماید (ولاتقولوا الماتصف السنتکم اکذب هذا حلال وهذا حرام لتفتروا علی الله الکذب ان الذین یفترون علی الله الکذب لا یفلحون متاع قلیل ولهم عذاب الیم) نحل:116/117
بنابر این نباید از طرف خود بدون علم ودلیل از قرآن و سنت کسی را مسلمان یا کافر دانست .
پس کلید دخول در دایره اسلام اقرار شهادتین است هرکسی کلمه توحید را اقرار کرد از جمله مسلمانان قرار می گیرد به دلیل حدیث صحیح بخاری که اسامه بن زید(رضی الله عنه) می گوید:( بعثنا رسول الله صلی الله علیه وسلم الی الحرقه قصیعنا القوم فهر منا هم ولحقت انا ورجل من انصار. رجلامنهم . فلما غشیناه قال: لا اله الا الله فکف الانصاری فطعنته بر محی حتی قتلتهم فلما قدمنا بلغ النبی صلی الله علیه وسلم فقال یا اسامه اقتلته بعد ما قال لا اله الا الله قلت کان متعوذا فما ذال یکرر ها حتی تمنیت انی لم اکن اسلمت قبل ذالک الیوم) صحیح بخاري ش:4269
امام طحاوی در بیان عقیده اهل سنت وجماعت می فرماید ( ونسمی اهل قبلتنا مسلمین مومنین ماداموا بما جاء به النبی صلی الله علیه وسلم معترفین وله بکل ما قالهوا واخور مصدقین)
وما کسانی را که رو به قبله ما( مسلمانان) نمایند و ( نماز بخوانند ) مسلمان .مومن می نامیم به شرط این که به آن چه پیامبر صلی الله علیه وسلم از طرف خداوند آورده اقرار نمایند و همچنین می فرماید(ولا نکفر احدا من اهل قبلة بذنب مالم یستحله )
ما هیچ کسی را که رو به قبله ما (مسلمانان ) نماید به سبب ارتکاب گناه (کبیره مانند : زنا، سرقت، ربا خواری و…) کافر نمی شماریم تا زمانی که آن گناه را حلال بداند.
ودلیل حدیث انس بن مالک قال قال رسول الله صلی الله علیه وسلم ( من صلی صلاتنا واستقبل قبلتنا واکل ذبیحتنا فذالک المسلم الذی له ذمة الله وذمة رسوله فلا تخفروا الله فی ذمتة ) صحیح بخاري ش: 391
وان انی بن مالک قال قال رسول الله صلی الله علیه وسلم (امرت ان اقاتل ا لناس حتی یقولوا لا اله الا الله فاذا قالوها وصلوا صلاتنا واستقبلوا قبلتنا و ذبحوا ذبیحتنا فقد حرمت علینا دماوهم واموالهم الا بحقها وحسابهم علی الله) صحیح بخاري ش:392
سال میمونه بن سیاه انس بن مالک قال یا ابا حمزة مایحرم دم العبد وماله؟ فقال من شهد ان لا اله الا الله واستقبل قبلتنا وصلی صلاتنا واکل ذبیحتنا فهو المسلم له ما للمسلم وعلیه ما علی ا لمسلم) صحیح بخاري ش: 393
ان عباده بن صامت قال فیما اخذ الینا (ای الرسول) (ان با یعنا علی ا لسمع والطاعة فی منشطنا ومکرهنا وعسرنا ویسرنا واثرة علینا وان لا ننازع الامر اهله . الا ان تروا کفرا بواحا عندکم من الله فیه برهان) صحیح بخاري ش:7065
(خلاصه)
- هرفرد با اقرا شهادتین در دایره اسلام وارد می شود و نشانه اسلان اقامه نماز واستقبال قبله است .
- هر کس در دایره اسلام وارد شد جان ومال او محفوظ است وهیچ احدی حق تعرض به آن را ندارد.
- هر فردی که در دایره اسلام وارد شود نمی توان به آن کافر گفت. مگر اینکه کفر واضح و آشکار انجام دهد و بر او حجت اقامه شود.
- بنابر این هر کسی پیرو یکی از مذاهب اسلامی (مالکی، حنفی، امامیه، زیدی، و…) باشد مسلمان است جان ومال وآبروی وی حرمت دارد ونمی توان هیچ کسی از پیروان مذاهب اسلامی معروف یا پیروان اشعریه ومعتزله یا پیروان طریقه های صوفیه را کافر گفت. اگر چه اختلافات داخلی فراوانی بین آنها است چون در اصل شهادتین متفق اند و اهل تاویل اند . با توجه به شرایط ویژه جهان اسلام و توطئه های استکبار جهانی از تکفیر مسلمین باید دوری کرد.
ارشاد رسول گرامی اسلام است(ایما امرء قال لاخی یا کافر فقد باء بها احدهما . انکان کما قال: والا رجعت علیه) متفق علیه
هذا ما ظهرلی والله اعلم بالصواب
کتبه: عبد الصمد بلوچزهی
مدرسه دارالتوحید بم پشت
20/08/1392

