بریلوی ها:
گرایشی از اهل سنت هستند که پیرو آراء و نظریات احمدرضا خان بریلوی می باشند . بریل نام شهری در هندوستان است که محل زندگی و مدفن اوست. این شهر در 135 مایلی دهلی نو قرار دارد. وی متولد سال 1272 هجری قمری و متوفای 1344 ه ق می باشد. امروزه بیشتر او را احمدرضاخان قادری هندی می نامند. علی رغم فعالیت بسیاری از سلفی ها و وهابیت و دیوبندی ها در شبه قاره ، اکثریت مسلمانان هند و پاکستان پیروان این گرایش می باشند هر چند به دلیل فعالیت بسیار مدارس دینی دیوبندیان ، این نسبت در حال تغییر قابل ملاحظه ای می باشد . در درگیریهای مسلحانه با سلفی ها مانند شیعیان، بسیاری از علمای آنان شهید شده و مساجدشان مورد تعرض قرار گرفته است. به دلیل محبت بسیاری که به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ،خود را عبدالمصطفی نامیده و در اشعارش به این لقب تخلص می نماید.
اعتقادات:
معتقد به عدم امکان کذب باریتعالی است و آن را محال می داند. پس آنچه خداوند در قرآن از عذاب و بهشت وعده داده است، انجام می دهد و خلاف وعده برای خداوند را صلاح نمی داند. هرچند خلاف وعید به دلیل شفاعت و یا وساطت اولیاء اتفاق می افتد وکسانی بخشیده می شوند.
علم غیب را برای پیامبر اثبات می نماید و این علم را عطائی و از الطاف خداوند متعال به نبی مکرم اسلام می داند به دلیل روایت صحیح بخاری« قام فینا النبی (ص) مقاماً فأخبرنا عن بدء الخلق حتی دخل اهل الجنة منازلهم و اهل النار منازلهم.و یا سایر روایات
او قائل به این مطلب است که بسیاری از احکام فقهی به نبی مکرم اسلام واگذار شده و او حق تشریع دارد.
عُرس یا برپایی جشن برای ولادت نبی مکرم اسلام و سایر اولیاءالله مثل 13رجب و غیره و اطعام و ذبح و برپایی خیرات در همه ایام سال را از سنتهای صحیح مسلمانان دانسته و همگان را بر این امر دعوت و تشویق می نماید.
پیامبر و اولیاء را در عالم حاضر می دانند و به همین خاطر با ندای یارسول الله از پیامبر استعانت می طلبند. برای تأکید بیشتر این شعار بر سر در مساجد و اماکن متعلق به آنان همین شعار نوشته می شود : « السلام علیک یا رسول الله »
زیارت قبور و قرائت فاتحه و ذبح برای اولیاء الله را تأکید می کنند.
از آراء آنان عدم جواز اقتداء در نماز به سلفی ها، دیوبندی ها و غیرمقلدین است. به همین دلیل بر نماز جمعه و جماعت آنان حاضر نشده و حتی در مناطقی که اقلیت هستند به اقامه جمعه خاص خود اقدام می نمایند.
ایشان حدود 500رساله و کتاب دارد که از جمله مهمترین کتب او فتاوای رضویه در 30 جلد، کتاب الدوله المکیه بالماده الغیبیه در اثبات علم غیب داشتن پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و کتاب حدائق بخشش است که حاوی مجموعه اشعار او می باشد.
تمرکز این نحله در شهرستانهای چابهار و سراوان ایران اسلامی است .دارای 10 نمازجمعه و مهمترین نماز جمعه آنان در شهر چابهار و امامت مولوی عبدالرحمن ترنج زر ، 3 مدرسه دینی و تعدادی مکتبخانه پسرانه و دخترانه در سطح استان سیستان و بلوچستان دارند. مهمترین مدرسه دینی این گرایش، مدرسه مجددیه نعیمیه در روستای عورکی از توابع شهر چابهار می باشد. هر چند توده اهل سنت جنوب شرق کشور پایبند به بسیاری از اعتقادات ایشان هستند . کتاب حاضر خلاصه عقاید و تاریخ این نحله بوده و با توجه به مطالعه این نوشتار و تقریظ علماء این نحله که در اول کتاب جهت مشاهده و مطالعه چاپ گردیده می توان مطالب این کتاب را موثق و قابل نقل دانست
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله الاول بلا اول كان قبله ، و الاخر بلا اخر يكون بعده ، الذي قصرت عن رويته ابصار الناظرين ، و عجزت عن نعته اوهام الواصفين ، و الحمد لله الذي اختار لنا محاسن الخلق ، و اجري علينا طيبات الرزق ، و جعل لنا الفضيلة بالملكة علي جميع الخلق فكل خليقته منفادة لنا بقدرته و صائرة الي طاعتنا بعزته ، و الحمد لله الذي دلنا علي التوبة التي لم نفدها الا من فضله ، اللهم فصل علي محمد امينك علي وحيك ، و نجيبك من خلقك ، و صفيك من عبادك و امام الرحمة ، و قائد الخير ، و مفتاح البركة ، اللهم و اصحاب محمد خاصة ، الذين احسنوا الصحابة ، اللهم و اوصل الي التابعين لهم باحسان ، الذين يقولون ” ربنا اغفر لنا و لإخواننا الذين سبقونا بالايمان ” خير جزائك ، اللهم صل علي محمد و اله ، و اجعلنا من دعاتك الداعين اليك ، و هداتك الدالين عليك ، و من خاصتك الخاصين لديك ، يا ارحم الراحمين .
المقدمه
الشبه القاره الهندیه من نظر المذهب و العلم و الحضارة من اغنی المناطق في العالم و یمکن ان یدعی انها مهد أکثر الادیان الفلسفیه و الانسانیه و بعد دخول الاسلام فی بلاد الهندیه من سنه تسعين بعد الهجره من قبل محمد بن قاسم الثقفی الی الان شهدت مذاهب فقهیه و کلامیه شتئ للمسلمین فی هذه المنطقه مثلا ملتان کانت مركزا حكومي للداعیان الاسماعیلیه الشیعیه و من بعدهم صارت مركزا حكومي للاحناف السنة و بعض المناطق كانت للشوافع و هكذا كانت مهد لإكابر المتصوفه و اما بعد غلبة الغزنویين صار مذهب الفقهی لإکثر الناس فی هذه المنطقه الحنفیه و هکذا تحول بعض العقائد للمسلمین بعد دخول آراء ابن تیمیه و اعوانه لا سیما فی القرنین الاخیرین و فی قبال هذا التيار قام علماء اهل السنة بنشر العقائد الاصيله بین الناس و ردوا و انکروا آرائه التی تخالف الکتاب و السنة و الفوا رسالات و کتبا متعدده فی المسائل و من بین هولاء العلماء الامام احمد رضا خان الحنفي المذهب و القادری الطریقه و الماتریدی المشرب و البریلوی المسکن و المدفن ، المعروف بامام اهل السنة و الجماعة و هو الامام الذی یعتقدون المریدون له انه سنی حقیقی و آرائه آراء السلف الصالح من الفقهاء و المتکلمین و بدلیل کثرة تالیفاته و عظمة شانه انسبوا له القابا مختلفه منها امام اهل السنه و المجدد في مائة الاخیرة او المجدد في المائة الحاضرة و المحدث البریلوی و الامام الاکبر و الشیخ الاسلام و المجدد الاعظم و رئیس المولفین فی زمانه و امام المصنفین و سلطان العلماء و العلامة الاکبر و الامام الشهیر و المحدث و فخر السلف و قدوة الخلف و قاضی القضاة و المتکلم النظار و الامام الائمة المجدد و الشیخ الکامل و الیوم اکثر اهل السنة من الاحناف فی الشبه القارة الهندیه و افغانستان و هکذا اتباع هذه الفکرة الموجودون فی مناطق الشرقیة للجمهوریة الاسلامیة الایرانیه و لهم فی هذه المناطق مدارس دینیة للتبلیغ و الوعظ و انتشرت هذه الفکره فی سایر المناطق مثل بعض الدول الخلیجيه الفارسیه و من الضروری ان يعرفهم العلماء و طلاب العلوم الدینیه و لهذا کتبت هذه الرساله من دون الاعلام الموافقه او المخالفة لآراء هذا الامام التی کتب رسالات و مقالات متعدده باللغة الاردیة و الفارسیة و العربیة و لکثرة آراء الشیخ و تعدد رسالاته فی الموضوع الواحد اخترت رسالة المشهوره منها و نقلت آرائه من دون ای تصرف فی عباراته و لعدم التطویل الممل للرساله لم اذکر آرائه المتفرقه و الفرعیه فی موضوع واحد و نقلتها بالاختصار و بحد ان تعرف آراء الشیخ فی مطلب و موضوع و ارجو ان اوفق علی هذا و ارسلت هذه الرساله لعلمائهم المشهوره فی باکستان لتاییدهم المطالب التی نقلت من امامهم و اشکرهم من ارسال تقریراتهم و آرائهم المکتوبه
جزاهم الله و جزائنا خیرا انشاء الله
غلامحسین بنافی




سلام و درود بر استاد بزرگوارمان استاد بنافی. انشاء الله همیشه موفق و پیروز و سربلند باشید