بسم الله الرحمن الرحیم

جواب سوال اول- قالت الاعراب آمنا قل لم تؤمنوا ولکن قولوا اسلمنا ولمّا یدخل الایمان فی قلوبکم  ،  سوره حجرات

حالات ظاهری و باطنی بشر را با الله تبارک و تعالی جهت تعبد یگانه ، الله مستحکم میسازد، هر فردی ایمان واسلام را قبول کرد، مسلمان است. ارتباط عقایدی با هر مذهبی از مذاهب اسلام داشته باشد اعم ،چه اهل سنت واشعری و زیدی ومقنرله وشیعه  واثنی عشری وغیره غیره . وبه عقاید توحید پرستی ثابت قدم است وبه این نوع عقیدتی و مذهبی فتاوای کفر ویا کلمه کفر گفتنی جائز نیست.  ملّد علی قاری رحمه الله ، در شرح فقه اکبر صفحه ۱۹۹  فرموده است ،وقد ذکرواانّ المسئله المتعلقه بالکفر اذا کان لها تسع وتسعون احتمالاً للکفر واحتمالَ واحد فی نفیه فالاولی للمفتی والقاضی ان یعمل للاحتمال النافی لاّن الخطا فی ابقاء الف کافراهون من الخطاء فی افتاء مسلم واحد . برای تکفیر اهل قبله احتیاط لازم است ، وقال ملا علی قاری: وان المراد بعدم تکفیر احد فی اهل القبله عند اهل السنه انه لاتکفیر ما لم یوجد بشئ دومن امارات الکفر وعلاماته الی و فیه انصاراعلم انهّ لانقی بکفرمسلم امکن حمل کلامه علی حمل حسن الاخ کما قال الله تعالی ان الله لا یغفران شرک به ویغفر مادون ذالک لمن یشاء + ولقوله علیه السلام من قال لا اله الا الله نحل الجنه

جواب دوم- قال الله تعال  یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى‏ أَنْ یَکُونُوا خَیْراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى‏ أَنْ یَکُنَّ خَیْراً مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ بِئْسَ الاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِیمانِ وَ مَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ (۱۱) ، مال و جان و آبروی همه کلمه گویان توحید از لحاظ حقوقی مساوی وحرمت واحترام بردیگر برادران مسلمین لزومی و ضروری می باشد که پیغمبر اسلام در خطبه حجه الوداع ارشاد فرمودند: خون یکدیگر وجان یکدیگر ومال یکدیگر وآبروی یکدیگر ناحق  پایمال کردن حرام است  مانند این ماه حرام واین جای حرام واین خانه حرام .

جواب سوم :حد و مرز تکفیر ذکر شد و هیچ کسی از مسلم حق تکفیر دیگری را ندارد (شرعاً ممنوع است ،چه اشعری چه معتزلی وغیره  از امت مسلمسن 

جواب چهارم:  اسلام نام سلامت است یعنی سلامت جان وسلامت روح . سلامت جانی متعلق به شریعت مطهره اسلام وسلامت روح متعلق به طریقت باطنی مطهره اسلام است همچنان حضرت امام مالک ره فرموده است من تصوف ولم یتفقه فقد تزندق  ومن تفقه ولم یتصوف فقد تفسق ومن جمع بینهما فقد تحقق ، کمال جامعیت این است باقی همه زیغ وظلال . هر دو بی ایمان صحیح نگردد بر مثال روح و جسد حضرت شیخ عبدالقادر جیلانی فرمود : انا فی حضرت التقریب وحدی – یصّرفنی وحسبی ذوالجلال – انا البازّی اشهب کل شیخ  ومن ذا فی الّرجال اعطی مثالی – کسائی خلعه بطراز عز – وتوجنی بتیجان الکمال- واطلعنی علی سّرِ قدیم –  وقلّدنی واعطانی سوالی – وَ وّلانی علی الاقطاب جمعاً – محکمی نافذ فی کل حال ، الی آخر .  

هذا ما عندی والله اعلم بالصّواب

                                                                   احقر الانام سیف الّرحمن رباّنی امام جمعه اسپکه