بریلوی ها:

گرایشی از اهل سنت هستند که پیرو آراء و نظریات احمدرضا خان بریلوی می باشند . بریل نام شهری در هندوستان است که محل زندگی و مدفن اوست. این شهر در ۱۳۵ مایلی دهلی نو قرار دارد. وی متولد سال ۱۲۷۲ هجری قمری و متوفای ۱۳۴۴ ه ق می باشد. امروزه بیشتر او را احمدرضاخان قادری هندی می نامند. علی رغم فعالیت بسیاری از سلفی ها و وهابیت و دیوبندی ها در شبه قاره ، اکثریت مسلمانان هند و پاکستان پیروان این گرایش می باشند هر چند به دلیل فعالیت بسیار مدارس دینی دیوبندیان ، این نسبت در حال تغییر قابل ملاحظه ای می باشد . در درگیریهای مسلحانه با سلفی ها مانند شیعیان، بسیاری از علمای آنان شهید شده و مساجدشان مورد تعرض قرار گرفته است. به دلیل محبت بسیاری که به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ،خود را عبدالمصطفی نامیده و در اشعارش به این لقب تخلص می نماید.

اعتقادات:

معتقد به عدم امکان کذب باریتعالی است و آن را محال می داند. پس آنچه خداوند در قرآن از عذاب و بهشت وعده داده است، انجام می دهد و خلاف وعده برای خداوند را صلاح نمی داند. هرچند خلاف وعید به دلیل شفاعت و یا وساطت اولیاء اتفاق می افتد وکسانی بخشیده می شوند.

علم غیب را برای پیامبر اثبات می نماید و این علم را عطائی و از الطاف خداوند متعال به نبی مکرم اسلام می داند به دلیل روایت صحیح بخاری« قام فینا النبی (ص) مقاماً فأخبرنا عن بدء الخلق حتی دخل اهل الجنه منازلهم و اهل النار منازلهم.و یا سایر روایات 

او قائل به این مطلب است که بسیاری از احکام فقهی به نبی مکرم اسلام واگذار شده و او حق تشریع دارد.

عُرس یا برپایی جشن برای ولادت نبی مکرم اسلام و سایر اولیاءالله مثل ۱۳رجب و غیره و اطعام و ذبح و برپایی خیرات در همه ایام سال را از سنتهای صحیح مسلمانان دانسته و همگان را بر این امر دعوت و تشویق می نماید.

پیامبر و اولیاء را در عالم حاضر می دانند و به همین خاطر با ندای یارسول الله از پیامبر استعانت می طلبند. برای تأکید بیشتر این شعار بر سر در مساجد و اماکن متعلق به آنان همین شعار نوشته می شود : « السلام علیک یا رسول الله »

زیارت قبور و قرائت فاتحه و ذبح برای اولیاء الله را تأکید می کنند.

از آراء آنان عدم جواز اقتداء در نماز به سلفی ها، دیوبندی ها و غیرمقلدین است. به همین دلیل بر نماز جمعه و جماعت آنان حاضر نشده و حتی در مناطقی که اقلیت هستند به اقامه جمعه خاص خود اقدام می نمایند.

ایشان حدود ۵۰۰رساله و کتاب دارد که از جمله مهمترین کتب او فتاوای رضویه در ۳۰ جلد، کتاب الدوله المکیه بالماده الغیبیه در اثبات علم غیب داشتن پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و کتاب حدائق بخشش است که حاوی مجموعه اشعار او می باشد.

تمرکز این نحله در شهرستانهای چابهار و سراوان ایران اسلامی است .دارای ۱۰ نمازجمعه و مهمترین نماز جمعه آنان در شهر چابهار و امامت مولوی عبدالرحمن ترنج زر ، ۳ مدرسه دینی و تعدادی مکتبخانه پسرانه و دخترانه در سطح استان سیستان و بلوچستان دارند. مهمترین مدرسه دینی این گرایش، مدرسه مجددیه نعیمیه در روستای عورکی از توابع شهر چابهار می باشد. هر چند توده اهل سنت جنوب شرق کشور پایبند به بسیاری از اعتقادات ایشان هستند . کتاب حاضر خلاصه عقاید و تاریخ این نحله بوده و با توجه به مطالعه این نوشتار و تقریظ علماء این نحله که در اول کتاب جهت مشاهده و مطالعه چاپ گردیده می توان مطالب این کتاب را موثق و قابل نقل دانست

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله الاول بلا اول کان قبله ، و الاخر بلا اخر یکون بعده ، الذی قصرت عن رویته ابصار الناظرین ، و عجزت عن نعته اوهام الواصفین ، و الحمد لله الذی اختار لنا محاسن الخلق ، و اجری علینا طیبات الرزق ، و جعل لنا الفضیله  بالملکه علی جمیع الخلق فکل خلیقته منفاده لنا بقدرته و صائره الی طاعتنا بعزته ، و الحمد لله الذی دلنا علی التوبه التی لم نفدها الا من فضله ، اللهم فصل علی محمد امینک علی وحیک ، و نجیبک من خلقک ، و صفیک من عبادک و امام الرحمه ، و قائد الخیر ، و مفتاح البرکه ، اللهم و اصحاب محمد خاصه ، الذین احسنوا الصحابه ، اللهم و اوصل الی التابعین لهم باحسان ، الذین یقولون ” ربنا اغفر لنا و لإخواننا الذین سبقونا بالایمان ” خیر جزائک ، اللهم صل علی محمد و اله ، و اجعلنا من دعاتک الداعین الیک ، و هداتک الدالین علیک ، و من خاصتک الخاصین لدیک ، یا ارحم الراحمین .    

المقدمه  

 الشبه القاره الهندیه من نظر المذهب و العلم و الحضاره من اغنی المناطق فی العالم و یمکن ان یدعی انها  مهد  أکثر الادیان الفلسفیه و الانسانیه و بعد دخول الاسلام فی بلاد الهندیه من سنه تسعین بعد الهجره من قبل محمد بن قاسم الثقفی الی الان شهدت مذاهب فقهیه و کلامیه شتئ للمسلمین فی هذه المنطقه مثلا ملتان کانت مرکزا حکومی للداعیان الاسماعیلیه الشیعیه و من بعدهم صارت مرکزا حکومی للاحناف السنه و بعض المناطق کانت للشوافع  و هکذا کانت مهد لإکابر المتصوفه و اما بعد غلبه الغزنویین صار مذهب الفقهی لإکثر الناس فی هذه المنطقه الحنفیه و هکذا تحول بعض العقائد للمسلمین  بعد دخول آراء ابن تیمیه و اعوانه لا سیما فی القرنین الاخیرین و فی قبال هذا التیار قام علماء اهل السنه بنشر العقائد الاصیله بین الناس  و ردوا و انکروا آرائه التی تخالف الکتاب و السنه  و الفوا رسالات و کتبا متعدده فی المسائل  و من بین هولاء العلماء الامام احمد رضا خان الحنفی المذهب و القادری الطریقه و الماتریدی المشرب و البریلوی المسکن و المدفن  ، المعروف   بامام اهل السنه و الجماعه  و هو الامام الذی یعتقدون المریدون له انه سنی حقیقی و آرائه آراء السلف الصالح من الفقهاء و المتکلمین و بدلیل کثره تالیفاته و عظمه شانه انسبوا له القابا مختلفه منها امام اهل السنه و المجدد فی مائه الاخیره او المجدد فی المائه الحاضره و المحدث البریلوی و الامام الاکبر و الشیخ الاسلام و المجدد الاعظم و رئیس المولفین فی زمانه و امام المصنفین و سلطان العلماء و العلامه الاکبر و الامام الشهیر و المحدث و فخر السلف و قدوه الخلف و قاضی القضاه و المتکلم النظار و الامام الائمه المجدد و الشیخ الکامل  و  الیوم اکثر اهل السنه من الاحناف فی الشبه القاره الهندیه و افغانستان و  هکذا اتباع هذه الفکره الموجودون فی مناطق الشرقیه للجمهوریه الاسلامیه الایرانیه و لهم فی هذه المناطق مدارس دینیه للتبلیغ و الوعظ و انتشرت هذه الفکره فی سایر المناطق مثل بعض الدول الخلیجیه الفارسیه و من الضروری ان یعرفهم العلماء و طلاب العلوم الدینیه و لهذا کتبت هذه الرساله  من دون الاعلام الموافقه او المخالفه لآراء  هذا الامام التی کتب  رسالات و مقالات متعدده  باللغه الاردیه و الفارسیه و العربیه  و لکثره آراء الشیخ و تعدد رسالاته فی الموضوع الواحد اخترت رساله المشهوره منها و نقلت آرائه من دون ای تصرف فی عباراته و  لعدم التطویل الممل للرساله لم اذکر آرائه المتفرقه و الفرعیه فی موضوع واحد و نقلتها بالاختصار و بحد ان تعرف آراء الشیخ فی مطلب و موضوع و ارجو ان اوفق علی هذا  و ارسلت هذه الرساله لعلمائهم المشهوره فی باکستان لتاییدهم المطالب التی نقلت من امامهم و اشکرهم  من ارسال تقریراتهم و  آرائهم المکتوبه

 جزاهم الله و جزائنا خیرا انشاء الله

                                                                                       غلامحسین بنافی

یک دیدگاه برای “بریلوی”

  • سید مهدی علیزاده موسوی گفت:

    سلام و درود بر استاد بزرگوارمان استاد بنافی. انشاء الله همیشه موفق و پیروز و سربلند باشید